Werken langs het spoor

Werken langs het spoor brengt specifieke risico’s met zich mee. Daarom mag je alléén werken langs het spoor als je hiervoor een training hebt gevolgd.

Passerende treinen en hoogspanning op de bovenleiding zijn de twee belangrijkste risico’s bij het werken langs het spoor. Voor het veilig werken zijn heel veel regels opgesteld. Hier volgen de belangrijkste:

  • Niet op dwarsligger stappen.
  • Niet op spoorstaven stappen.
  • Gebruik overpaden.
  • Blijf 1,5 meter van de spoorstaaf.
  • Meld je altijd aan en af.
  • Blijf 1,5 meter van de bovenleiding.
  • Sla geen spullen op binnen 1,5 m van de spoorstaaf.

Risico's
Wat kan er gebeuren?

  • Je kunt worden aangereden.
  • Je kunt geëlektrocuteerd worden.

Maatregelen
Wat moet je doen?

  • Zorg dat je je DVP “toegang tot het spoor” bij je hebt.
  • Meld je aan bij de Leider Werkplekbeveiliging (LWB) of de Leider Lokale Veiligheid (LLV). Hij geeft je een veiligheidsinstructie en meldt je aan en af (met het digitaal veiligheids paspoort).
  • Controleer je PBM’s (veiligheidsschoenen, helm, oranje fluorescerend vest). Alleen veiligheidspersoneel draagt geel kleding.
  • Volg altijd de instructies van het veiligheidspersoneel op.
  • Leun niet tegen de Fysieke Afscherming.
  • Blijf uit de buurt van onder spanning staande delen zoals de bovenleiding of de 3e rail(metro).
  • Kom niet in het spoor of voorbij de Fysieke Afscherming.
  • Controleer of de kraanaarde is aangesloten op je machine (rupskraan / heistelling / draadkraan / etc.) Is de kraanaarde niet aangesloten? Meld dit bij de uitvoerder en sluit deze eerst aan voordat je gaat werken.

Belangrijke links en documenten

Regelgeving veilig werken aan de Nederlandse railinfrastructuur

De afspraken binnen de railinfrabranche over veilig werken aan en rond de spoor-, metro- en trambaan zijn in hoofdlijnen vastgelegd in het Normenkader Veilig Werken (NVW). Per werkgebied – trein, metro of tram – zijn deze verder uitgewerkt naar concrete voorschriften: de hieronder genoemde  aparte Voorschriften Veilig Werken Trein (VVW Trein), Veilig Werken Metro (VVW Metro) en Veilig Werken Tram (VVW Tram).

 

Het Normenkader en de genoemde voorschriften veilig werken vloeien voort uit de Arbowet, de Arbocatalogus voor de Railinfrabranche en de spoorwegwetgeving in Nederland (en de Europese Unie). Een uitleg over hoe de Nederlandse spoorwegwetgeving is uitgewerkt op basis van de regels in de Europese Unie is (stand 2019) hier te vinden. 

 

         

Belangrijke documenten