Aanspreken

We willen allemaal aan het eind van de dag weer veilig naar huis. Daarom streven we naar een veilige werkomgeving. Naar veilige werkomstandigheden. En naar het voorkomen van ongevallen. Dit is grotendeels te bereiken door houding en gedrag. Daarom verwachten we van alle medewerkers om zich aan de volgende 6 houding- en gedragsregels te houden:

Gedragscode

Wanneer je aan je collega’s zou vragen waarom zij naar het werk gaan, dan geven zij vast verschillende antwoorden. De één wil bijvoorbeeld veel geld verdienen, terwijl de ander het juist belangrijk vindt om een vak te leren. Maar we hebben ook iets gemeenschappelijks: iedereen wil prettig werken, elkaar kunnen vertrouwen.

Om te bevorderen dat iedereen zich prettig voelt tijdens het werk zorgt de werkgever voor goede arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen. Tot die laatste behoort onder andere hoe we op het werk met elkaar omgaan. Daarom hebben we regels op papier gezet. Deze regels beschrijven hoe wij binnen onze organisatie met elkaar om willen gaan.

 

Al deze regels samen noemen we een ‘gedragscode’. Dit klinkt misschien streng, maar eigenlijk zijn er heel gewone regels opgenomen.

Het is goed dat deze regels zijn opgeschreven, zodat iedereen kan nalezen wat van hem of haar wordt verwacht. De gedragscode vormt zo voor iedereen een geheugensteuntje. Juist omdat het in de gedragscode om hele gewone regels gaat, verwachten wij dat iedereen zich aan deze regels houdt. Ook verwachten wij dat collega’s elkaar aanspreken wanneer iemand de regels overtreedt.

 

WEES VRIENDELIJK EN COLLEGIAAL

Groeten

Het is een kleine moeite, maar het is heel belangrijk: groeten. Veel mensen vinden het fijn om gegroet te worden. Zeg dus wanneer je ergens binnenkomt ‘goedemorgen’, ‘goedemiddag’ of ‘goedenavond’. Mensen vinden dat prettig.

 

Luisteren

Wanneer je met iemand werkt, is het leuk om elkaar beter te leren kennen. Maak tijdens de pauzes eens een praatje met iemand. Je vertelt bijvoorbeeld wat je in het weekend hebt gedaan. Ook je collega’s maken van alles mee en zij willen daar graag over vertellen. Luister daarom naar je collega’s. Geef ze de tijd om hun verhaal te vertellen door ze uit te laten spreken. Om misverstanden te voorkomen is het verstandig om op de werkvloer altijd Nederlands te spreken. Dat verstaan we tenslotte allemaal.

 

Complimenten geven

Je werkt hard voor je bedrijf en als je dat goed doet dan krijg je van je leidinggevende een compliment. Maar jij kunt ook iemand een compliment geven. Bijvoorbeeld wanneer je ziet dat een collega iets goeds heeft gedaan. Een compliment is niet alleen leuk om te krijgen, maar ook om te geven.

 

Kom schoon op je werk

Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Dit betekent niet alleen gezond eten en drinken, maar ook jezelf wassen. Nare luchtjes zijn heel vervelend. Je merkt het misschien zelf niet, maar het is vervelend voor de collega’s die bij je in de buurt werken. 

 

Veiligheid op je werk

Onze corebusiness is het borgen van veiligheid en toezien op naleving van wet- en regelgeving. Je hebt een voorbeeldfunctie die bepalend is voor het veiligheidsbewustzijn van anderen. Je moet beseffen dat jouw houding, gedrag en professionaliteit een enorme impact hebben op de veiligheid.

 

Feedback

Het doel van feedback is: valideren of gegeven informatie duidelijk is aangekomen bij de ontvanger en de organisatie van informatie voorzien om procedures, processen en werkwijze continue te optimaliseren.

Belangrijke punten voor het ontvangen en geven van feedback zijn:  Wees duidelijk, luister goed, houd rekening met niveau van aanwezigen bij het geven van instructies, spreek je  collega´s aan op hun gedrag, geef feedback, valideer en evalueer je bevindingen met je collega´s.  

 

Tot slot!

Wij streven naar een plezierige en professionele werkomgeving voor onze medewerkers. Met deze gedragscode wordt hier een bijdrage aan geleverd. Wanneer iedereen zich aan de regels houdt, komen we dichter bij ons doel: De gedragscode is gericht op hoe medewerkers van onze organisatie zich behoren te gedragen. Gedrag dat niet alleen betrekking heeft op omgang met collega’s, maar ook richting klanten en bezoekers. Natuurlijk verwachten wij ook van hen dat zij zich aan deze gedragscode houden. Wij hopen dat je de onderwerpen uit de gedragscode bespreekt met je leidinggevende, collega’s en met mensen in je omgeving.

 

Aanbevelingen/opmerkingen

Heb je opmerkingen of aanbevelingen, stuur dan een mail naar KAM Coördinator.

De behandelingstermijn is 4 weken, indien je binnen deze termijn geen antwoord hebt op je vraag neem dan contact op met je leidinggevende.

Bewust of onbewust gedrag

Bewust of onbewust?

Iedere nanoseconde verwerk je een onmetelijke hoeveelheid informatie die op je af komt (of in je herinnering zit). Het merendeel van deze informatie verwerk je onbewust (daar hoef je niet over na te denken, dat gebeurt automatisch) en een klein gedeelte verwerk je bewust (daar waar je over nadenkt alvorens te handelen). Je gedrag (zichtbaar voor anderen) wordt gestuurd door gevoelens en gedachten (onzichtbaar voor anderen).

 

Gedrag

Veiligheid kan zowel rationeel als denkbeeldig zijn. Risico’s zijn deterministisch, maar risicoperceptie daarentegen is dat niet. Perceptie is persoonlijk en gebaseerd op overtuiging en denkbeelden.

Gevaarlijke situaties op de werkvloer ontstaan merendeel door verkeerde keuzes en onveilig gedrag. Overtuigingen van mensen worden vaak gevormd door de ervaringen uit het verleden, en juist die overtuigingen zijn vaak het missende veiligheidselement in organisaties en de root cause van tegenvallende veiligheidsresultaten.

 

Veiligheid in het kort is het ontbreken van oorzaken die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden of het ontbreken van bescherming tegen gevaarlijke situaties. Veiligheid kan zowel rationeel als denkbeeldig zijn. Risico’s zijn deterministisch, maar risicoperceptie daarentegen is dat niet. Perceptie is persoonlijk en gebaseerd op overtuiging en denkbeelden.

 

Gevaarlijke situaties op de werkvloer ontstaan merendeel door verkeerde keuzes en onveilig gedrag. Overtuigingen van mensen worden vaak gevormd door de ervaringen uit het verleden, en juist die overtuigingen zijn vaak het missende veiligheidselement in organisaties en de root cause van tegenvallende veiligheidsresultaten.

 

Veiligheid wordt beïnvloed door de mens zelf maar ook door zijn/haar omgeving.

  1. Verschil in risico nemend gedrag en risico mijdend gedrag. Opvallend is dat control, dit is de mate waarin men denkt het risico denkt de baas te kunnen, een belangrijke parameter is, evenals zelfverzekerdheid
  2. Onder- en overschatting risico’s. Het feit dat risico’s worden onder- of overschat is mede afhankelijk van het doel men er mee wil bereiken. Als we iets willen hebben onderschatten we de risico’s.
  3. Angst op voor- of nadeel. We kiezen veilig als het resultaat positief is Als het resultaat negatief is dan zijn we bereid om te gokken.
  4. Attitude ten opzichte van de actie. (gebaseerd op onder meer ervaringen)

 

“Gedrag is een klein ding dat een groot verschil maakt”

Een bepaalde situatie roept gevoelens bij je op. In het merendeel van de gevallen denk je daar niet bewust over na. Je gedachten zijn vaak onbewust en automatisch. Deze waarneming en wat je denkt bepaald het gedrag dat je vertoont.

  • Gedrag is 95% onbewust en 5% bewust
  • Onbewust gedrag is al 100 miljoen jaar langer ontwikkeld
  • Onbewust gedrag is 200.000 keer sneller dan bewust gedrag
  • Mens vertrouwt op onbewuste gedrag > cognitief comfort
  • Mens verzamelt informatie subjectief
  • Mens filtert informatie > informatie filter is failure
  • Bouwt referentiekader subjectief op (op basis van gedrag)
  • Risico perceptie wordt sterk beïnvloed
  • Dit beïnvloed attitude, welbevinden van anderen, perceptie

De Mens dient ook tegen zich zelf beschermt te worden.